White Noise (SE) (DVD) (Samenvatting)
Jonathan Rivers (Michael Keaton) is een gezegend man. Hij heeft een goede baan, een leuke vrouw, Anna (Chandra West), die zwanger is van zijn kind en bovendien heeft hij nog een zoontje uit een eerder huwelijk. Op een dag komt aan dit geluk echter een einde als Jonathan moet vernemen dat zijn vrouw wordt vermist. De politie weet niet of ze dood is of ontvoerd. Voor Jonathan breekt een onzekere tijd aan en hij stort zich op zijn werk in hoop op wat afleiding. Op een dag wordt hij benaderd door een man genaamd Raymond Price (Ian McNeice). Deze vertelt hem dat Anna contact met hem heeft opgenomen. Uiteraard is Jonathan geschokt door dit nieuws en helemaal als Price hem vertelt dat Anna dood is. Jonathan zegt dat Price weg moet gaan aangezien hij niet gediend is van dit soort rare grappen. Enkele tijd later staat op een nacht de politie voor de deur om te vertellen dat Anna inderdaad is overleden. Al snel moet Jonathan denken aan Price en hij besluit hem op te zoeken. Price vertelt hem dat de doden met de levenden kunnen communiceren door middel van EVP of Electronic Voice Phenomenon. Jonathan raakt gefascineerd door dit onderwerp en hij doet er alles aan om de stem van zijn geliefde vast te leggen en met haar in contact te komen. Hij komt er op deze manier achter dat hij niet alleen boodschappen opvangt van zijn vrouw maar ook van andere overledenen en deze zijn niet altijd even vriendelijk.
Commentaar
EVP of Electronic Voice Phenomenon is een manier waarmee de doden kunnen communiceren met de levenden via uitzend en ontvangstapparatuur zoals televisies en radio\'s. Een interessant gegeven want stel dat het waar is, dan is er bewijs voor leven na de dood. Dat is iets wat veel mensen wel zouden willen ontdekken en vandaar dat er veel onderzoek gedaan wordt naar EVP. Een interessant onderwerp dus en daarom zou het ook een goed onderwerp voor een film moeten zijn, dat zouden de makers van White Noise gedacht kunnen hebben. Het resultaat is een film die meer had kunnen zijn dat het nu is. Na het kijken van de trailer van White Noise denk je als kijker met een enge horrorfilm te maken te hebben in de sfeer van The Ring en The Grudge, maar in de praktijk blijkt hier maar weinig van waar. Zo begint White Noise meer als drama en concentreert de film zich op het verdriet van de hoofdpersoon. Pas halverwege begint het een beetje eng te worden en de nadruk ligt op een beetje. Echt eng wordt het nooit, ondanks enkele schrikmomenten. Daarom is de film meer een thriller te noemen en blijft het idee hangen dat er meer van te maken viel. Misschien dat de makers onder druk van de studio de film minder eng moesten maken zodat de leeftijdsaanduiding naar beneden kon. We zullen het misschien nooit weten, maar het feit blijft dat dit waarschijnlijk een betere film was geweest als de makers de film wat enger hadden gemaakt, want het hele idee achter EPV is erg interessant te noemen en de scènes met daarin de geluiden en beelden van de geesten zijn best griezelig te noemen. Verder zijn de optredens van de betrokken acteurs en dan in het bijzonder Michael Keaton goed te noemen en is de regie goed gedaan door de relatieve nieuwkomer Geoffrey Sax. White Noise is dus een film die de verstokte horrorfan misschien niet zo zal aanspreken, maar de mensen die weinig verwachten van de film, zullen zich redelijk vermaken met deze film.
Techniek en extra's
Beeldkwaliteit
White Noise komt met een anamorfe transfer in het formaat 2.35:1 en dit is één van de betere transfers die we de laatste tijd gezien hebben van Dutch Filmworks. Het beeld is de hele film haarscherp, maar toch is er geen edge enhancement aanwezig. Ook bevat het beeld veel detail en zijn alle scènes uitstekend te volgen. Ook de vaak voorkomende donkere scènes zijn prima te volgen en dit is ook te danken aan het uitstekende contrast. Verder zijn ook het zwartniveau en schaduwdetail meer dan voldoende. De kleuren zijn in sommige scènes bewerkt zodat er een kille sfeer overblijft, maar de overige kleuren zoals de huidtinten zien er mooi natuurlijk uit. Artefacten zijn niet aanwezig en zelfs filmgrain is iets wat je in deze transfer niet tot nauwelijks terug zal zien. Een uitstekende transfer die zich kan meten met de besten.
De film is verdeeld in 18 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.
Geluidskwaliteit
De film is te bekijken met twee audiotracks, namelijk een DTS 5.1 track (754 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) beiden in de originele Engelse taal. Beide tracks klinken erg goed en doen weinig voor elkaar onder. De tracks concentreren zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar op sommige momenten wordt er goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen. Dit heeft ook te maken met het type film aangezien vooral het eerste gedeelte vooral uit dialoog bestaat. Deze dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. De frontspeakers laten een mooi helder stereogeluid horen en de surroundspeakers worden gebruikt voor de effecten die worden weergegeven in split-surround. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een mooi diep laag. Zoals gezegd doen de twee tracks weinig onder voor elkaar, maar toch krijgt de DTS track een lichte voorkeur aangezien het geluid hier wat meer detail bevat en het laag wat beter gedoseerd klinkt.
Extra's
De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Deze special edition uitvoering bestaat uit twee schijven waarbij de meeste extra\'s op de tweede schijf te vinden zijn. Op de eerste schijf zijn alleen wat trailers te vinden van andere Dutch Filmworks uitgaven. Het om trailers van The Aviator, Assault on Precinct 13, Saw en A Sound of Thunder.
Op het eerste gezicht staan er redelijk wat extra\'s op deze uitgave, maar de meeste extra\'s zijn te kort of niet interessant genoeg. Alle extra\'s zijn Nederlands ondertiteld.
Disc 2
Behind The Scenes (3 min.)
Een hele korte blik achter de schermen tijdens de opnames van de film.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Film Clips (7 min.)
Hier heb je de mogelijkheid om zeven scènes uit de film nog een keer te bekijken. Wederom vinden we deze nutteloze extra op een uitgave van Dutch Filmworks en het lijkt erop dat dit alleen gedaan is om het lijstje met extra\'s wat langer te maken. Wat voor nut heeft het anders om scènes uit de film nog een keer los te bekijken en dan ook nog eens met een letterboxed beeld? Wij zouden het niet weten en deze extra kun je daarom maar beter overslaan.
Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Interviews (10 min.)
Interviews met vier leden van de cast en crew, te weten acteurs Michael Keaton en Deborah Kara Unger, regisseur Geoffrey Sax en producent Paul Brooks. Van echte interviews is eigenlijk geen sprake aangezien je als kijker de vragen niet hoort en 10 minuten voor interviews met vier mensen is ook al niet echt lang te noemen dus echt diep in gaan op de onderwerpen doen de betrokkenen niet.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Documentary: Beyond Death (48 min.)
Een documentaire die qua onderwerp goed aansluit bij de film, namelijk één over het leven na de dood. Mensen die contact hebben gehad met een overledene vertellen over hun ervaringen en er wordt een blik geworpen op de verschillende onderzoeken die worden gedaan naar leven na de dood. Vreemd dat de commentator van de documentaire het heeft over een speelduur van twee uur en dat wij hier maar 48 minuten van te zien krijgen. Waarom staat deze documentaire er niet in zijn geheel op?
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
A Look Inside ( 2 min.)
Een kort filmpje waarin enkele stemmen zijn te horen van overleden mensen. Althans, dat doen de makers ons geloven.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Trailer (1 min.)
Een trailer van de film. Het beeld is 1.85:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).
Photo Gallery
Hier zijn 10 foto\'s uit de film te bekijken. Het beeld is 1.78:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.
Conclusie
Jonathan Rivers verliest op een dag zijn vrouw en hij is uiteraard radeloos van verdriet. Al snel ontmoet hij een man die zegt contact te kunnen maken met de doden en ook met de vrouw van Jonathan. Vol overgave stort zich Jonathan zich op het proberen vast te leggen van de stem van zijn vrouw, maar hij komt erachter dat hij niet alleen de stem van zijn vrouw te horen krijgt en niet iedere overledene is even aardig te noemen. Na het zien van de trailer van White Noise denk je als kijker te maken te hebben met de zoveelste geestenfilm die de laatste tijd uit Hollywood komen. Toch is deze film niet echt een enge horrorfilm te noemen, maar meer een drama met wat thriller invloeden. Dit is wel jammer te noemen, want na het kijken van de film blijft het idee hangen dat er meer van te maken viel. Het idee achter de film is namelijk wel erg interessant en had enkele enge scènes op kunnen leveren. Nu moeten we het doen met enkele schaarse schrikmomenten. De DVD is goed verzorgd en heeft een uitstekende beeld en geluidskwaliteit. Qua extra\'s valt het allemaal wat tegen, deze zijn namelijk te kort of niet interessant genoeg.
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.
Filmspecs
Regisseur
Acteurs
Medium | DVD |
---|---|
Genre | Drama, Thriller |
Regio | 2 |
Jaar | ["2005"] |
Speelduur | ["93"] |
Verpakking | Steelbook |
Beeldverhouding | 2.35:1 |
Geluidssporen | Dolby Digital 5.1 - Engels, DTS 5.1 - Engels |
Ondertiteling | Nederlands |
Uitgever | Dutch FilmWorks |
EAN | ["715664027219"] |
Extra's
- ["Trailers\nBehind the Scenes\nInterviews\nDocumentaire\nPhoto Gallery\nFilm Clips\nA Look Inside"]